TEOG ÖNCESİ HAZIRLIK

TEOG ÖNCESİ HAZIRLIK

Kaygı bizlerin hayatta kalmasını sağlayan evrensel bir duygudur. Kaygının, hayatta kalmamıza yaradığı kadar, hayatı yaşanmaz yapan bir tarafı da vardır. Bu nedenle kaygıyı kontrol etmeyi öğrenmek kaygımızın doğası ile barışmamıza ve içimizdeki gerçek potansiyeli açığa çıkarmamıza yardımcı olur.

Sınav anksiyetesi veya kaygısı da belirli evrelerde yani sınav öncesi ya da esnasında yaşanabilir. Yapılan araştırmalar, belirli bir düzeyde yaşanan kaygının motivasyonu arttırdığını ve dolayısıyla başarıya katkı sağladığını ortaya koymuştur. Bu nedenle sınav kaygısı ile çalışırken hedef, tamamen kaygıdan kurtulmak olmamalıdır. Hedef, sınav performansını ve yaşamdan zevk almayı engellemeyecek normal seviyedeki kaygıyı yönetebilmektir.

TEOG’a girecek gençlere bazı öneriler;

*Kaygı belirtilerinin farkında mıyız?

Kaygıyla baş etmenin ilk adımı onu fark etmektir.

Fiziksel belirtiler: mide bulantısı, kusma, baş ağrısı, baş dönmesi, karın ağrısı, titreme, çarpıntı

Duygusal belirtiler: huzursuzluk, sinirlilik, gerginlik, korku

Zihinsel belirtiler: çalışmalarını planlama güçlüğü, olumsuz düşünme, konsantrasyon kaybı, çalıştığı konuları unutma

Davranışsal belirtiler: Aşırı uyuma ya da uykusuzluk çekme, ders çalışmaktan kaçma ya da ders çalışmayı erteleme

Sınav Kaygısıyla Baş edebilmek İçin Neler Yapılabilir?

Kaygı ve heyecana neden olan duygular yoğunlaştıkça düşüncelerimizi şekillendirmeye, düşünceler de davranışlarımızı olumsuz yönde şekillendirmeye başlar. Bu nedenle şu zihinsel uygulamalar üzerinde durmakta fayda vardır;

Sınavı kazanmak zorundayım: bu düşünceye sahipseniz elbette kaygı kaçınılmaz olacaktır. Sınavı kazanmak sadece bir istek ve seçim meselesidir. Zorunluluk yüklenen her durum sizi istekli biri olmaktan çıkarır yasalara uymak zorunda olan biri haline getirir.

Kazanamazsam mahvolurum, ailemin yüzüne nasıl bakarım düşüncesi: siz sınavı kazanamazsanız bile anne babanız elbette sizi sevmeye sizi desteklemeye devam edecekler. Bu düşüncelerin hiç kimseye faydası yoktur. Bu nedenle geçmişte yaptığınız başarılı işleri düşünün, ben aptalım, ben başarısızım ben zaten hiçbir işi beceremem gibi düşüncelerden arınmaya çalışın. Bu tür düşünceler motivasyonunuzu kırar, endişenizi arttırır ve en önemlisi amacınızdan uzaklaşmanıza neden olur.

Sınav sonucu benim iyi ya da kötü olduğumu belirler:sınav sadece ilgi, yetenek ve çalışma becerileriyle kazanmış olduğunuz bilginin değerlendirilmesidir. Kişiliğinizin değerlendirildiği bir sınav değildir. Sınav başarınızla kişilik özelliklerinizin bambaşka şeyler olduğunu unutmayın.

Mutlu ve başarılı bir hayatımın olmasının tek yolu sınavı kazanmam: üniversite sınavı bizi başarıya ve mutluluğa götüren yollardan sadece birisidir ve unutulmamalıdır ki mutluluğun tek seçeneği bu değildir. Üniversite eğitimi almamış ancak mutlu ve başarılı hayatı olan milyonlarca insan olduğunu kendinize hatırlatın.

 Bu negatif düşüncelerden arınmakla birlikte beden sağlığınızı da dikkate alın. Düzenli egzersiz ve spor yapmaya çalışın.  Dengeli ve doğru beslenme yorgunluğu azaltır ve direnç kazandırır. Sınav günü her zamanki yiyeceklerden tüketin. O güne kadar yemediğiniz hiçbir gıdayı tüketmemeye çalışın. Hele ki okunmuş buğday, nohut, pirinç gibi gıdaları size yutturmaya çalışanları nazikçe reddediniz.

 Anne Babalara Tavsiyeler 

Anne babalar çocuklarına her zaman destek olmalı onların yeteneklerine ve ilgi alanlarına saygı göstermeliler

Ailenin sınava ve çocuğa yönelik olumsuz düşünceleri, tutum ve davranışları çocuğun kaygı düzeyini arttırır. Bu sebeple olumlu düşünce ve davranışlara odaklanın.

Hiçbir zaman çocuğunuzu başka birisiyle kıyaslamayınız. Her insan farklı yetenek ve kişilik özellikleriyle gelir dünyaya.

Onu her zaman destekleyeceğinizi sınav kazanamasa da yanında olacağınızı onu hep seveceğinizi hissettirin.

 

Psikolog Şule Arslan

psksulearslan@gmail.com

  • PAYLAŞ
  • İzlenme : 299