SINAV KAYGISI

SINAV KAYGISI

Sınav kaygısı okul ve eğitim psikolojisinin en önemli konularından birisidir. Ülkemizde 1970’li yıllarda bu konuyla ilgili çalışmalar başlatılmış ve sınav kaygısı, akademik başarı, baş etme becerileri, tedavi ile ilgili konular daha detaylı incelenmeye başlanmıştır. 1986 yılında Baltaş ve arkadaşlarının yaptığı bir araştırmada üniversite sınavına girecek öğrencilerin kaygı düzeyleri ile genel cerrahi bölümünde ameliyat olmayı bekleyen hastaların kaygı düzeyleriyle karşılaştırıldığında, sınava girecek öğrencilerin kaygı düzeylerinin çok daha yüksek olduğu tespit edilmiştir.

Kaygı, beklenen bir tehlikeye karşı güçsüzlük duygusu uyandıran rahatsız edici bir duygusal durum olarak tanımlanabilir. Sınav kaygısı ise; öncesinde öğrenilen bilginin sınav sırasında etkili bir biçimde kullanılmasına engel olan ve başarının düşmesine yol açan yoğun kaygı olarak tanımlanır. Sınav kaygısı, bir sınav veya değerlendirme durumunda yaşanan, bireyin gerçek performansını ortaya koymasını engelleyen, bilişsel, emosyonel ve davranışsal özellikleri olan, bireyde gerginlik yaratan negatif bir durumdur.

Sınav Kaygısının Nedenleri Nelerdir?

·         Hassas, mükemmelliyetçi kişilik yapısı

·         Baskıcı- otoriter anne/baba tutumları

·         Beklenti düzeyleri yüksek anne/baba

·         Baskıcı, reddedici, beklenti düzeyleri yüksek öğretmen tutumları

·         Sınanma değerlendirilme korkusu

·         Görev ve sorumlulukları erteleme

·         Çalışma düzenindeki yetersizlikler

·         Zamanı iyi kullanamama

·         Verimli ders çalışamama

Sınav Kaygısının Belirtileri Nelerdir?

·         Çarpıntılar, düzensiz kalp atışları

·         Terleme, ateş basması, düzensiz solunum

·         Baş dönmesi, baş ağrısı

·         Bayılacakmış gibi olma, uyuşma hisleri

·         Dikkat- konsantrasyon bozuklukları

·         Uyku ve yeme düzeninde değişiklikler

Sınav Kaygısıyla Baş edebilmek İçin Neler Yapılabilir?

Kaygı ve heyecana neden olan duygular yoğunlaştıkça düşüncelerimizi şekillendirmeye, düşünceler de davranışlarımızı olumsuz yönde şekillendirmeye başlar. Bu nedenle şu zihinsel uygulamalar üzerinde durmakta fayda vardır;

Sınavı kazanmak zorundayım:  bu düşünceye sahipseniz elbette kaygı kaçınılmaz olacaktır. Sınavı kazanmak sadece bir istek ve seçim meselesidir. Zorunluluk yüklenen her durum sizi istekli biri olmaktan çıkarır yasalara uymak zorunda olan biri haline getirir.

Kazanamazsam mahvolurum, ailemin yüzüne nasıl bakarım düşüncesi:  siz sınavı kazanamazsanız bile anne babanız elbette sizi sevmeye sizi desteklemeye devam edecekler. Bu düşüncelerin hiç kimseye faydası yoktur. Bu nedenle geçmişte yaptığınız başarılı işleri düşünün, ben aptalım, ben başarısızım ben zaten hiçbir işi beceremem gibi düşüncelerden arınmaya çalışın. Bu tür düşünceler motivasyonunuzu kırar, endişenizi arttırır ve en önemlisi amacınızdan uzaklaşmanıza neden olur.

Sınav sonucu benim iyi ya da kötü olduğumu belirler: sınav sadece ilgi, yetenek ve çalışma becerileriyle kazanmış olduğunuz bilginin değerlendirilmesidir. Kişiliğinizin değerlendirildiği bir sınav değildir. Sınav başarınızla kişilik özelliklerinizin bambaşka şeyler olduğunu unutmayın.

Mutlu ve başarılı bir hayatımın olmasının tek yolu sınavı kazanmam:  üniversite sınavı bizi başarıya ve mutluluğa götüren yollardan sadece birisidir ve unutulmamalıdır ki mutluluğun tek seçeneği bu değildir. Üniversite eğitimi almamış ancak mutlu ve başarılı hayatı olan milyonlarca insan olduğunu kendinize hatırlatın.

 

Bu negatif düşüncelerden arınmakla birlikte beden sağlığınızı da dikkate alın. Düzenli egzersiz ve spor yapmaya çalışın.  Dengeli ve doğru beslenme yorgunluğu azaltır ve direnç kazandırır. Sınav günü her zamanki yiyeceklerden tüketin. O güne kadar yemediğiniz hiçbir gıdayı tüketmemeye çalışın. Hele ki okunmuş buğday, nohut, pirinç gibi gıdaları size yutturmaya çalışanları nazikçe reddediniz.

 

Anne Babalara Tavsiyeler

 

Anne babalar çocuklarına her zaman destek olmalı onların yeteneklerine ve ilgi alanlarına saygı göstermeliler

Ailenin sınava ve çocuğa yönelik olumsuz düşünceleri, tutum ve davranışları çocuğun kaygı düzeyini arttırır. Bu sebeple olumlu düşünce ve davranışlara odaklanın.

Hiçbir zaman çocuğunuzu başka birisiyle kıyaslamayınız. Her insan farklı yetenek ve kişilik özellikleriyle gelir dünyaya.

Onu her zaman destekleyeceğinizi sınav kazanamasa da yanında olacağınızı onu hep seveceğinizi hissettirin.

 

 

www.manavgatpsikiyatri.com

suleearslan.07@gmail.com

 

 

 

 

 

 

 

 

  • PAYLAŞ
  • İzlenme : 105