• Ana Sayfa
  • »
  • ÖNEMLİ BİR ANTİOKSİDAN KAYNAĞI: NAR

ÖNEMLİ BİR ANTİOKSİDAN KAYNAĞI: NAR

Yeterli ve dengeli bir beslenme düzeni içinde sebze, meyve tüketiminin yüksek olması, kalp- damar, kanser, diyabet gibi kronik hastalıklarda koruyucu etki gösterdiği gerçeği çok uzun yıllardır hepimiz tarafından bilinmektedir.

. Vitamin (özellikle C vitamini) , mineral ve antioksidan, diyet posasının deposu olan meyvelerin, beslenme düzenimizde özellikle yer alması da bu koruyucu etkinin sürdürülmesinde en büyük etken. Bunun yanında Dünya Sağlık Örgütü de meyvelerin taze veya taze sıkılmış olarak tüketilmesinin kronik hastalıklara karşı koruduğunu ve fonksiyonel bileşikler dediğimiz antioksidan içeriğinin meyvelerde daha çok ön plana çıktığını vurgulamaktadır. ÖZEL MANAVGAT SEVGİ HASTANESİ Beslenme ve Diyet Uzmanı Demet İNCİ AYTAŞ, özellikle kış mevsimi içerisinde narın önemine bu konuda dikkat çekti. İçerisinde bulunan etkili fenolik bileşikler nedeniyle nar diğer meyvelere göre son zamanlarda daha çok gündeme gelmektedir. Adeta bir `sihir`, olarak nitelendirebileceğimiz nar özellikle bağışıklık sistemini güçlendirerek pek çok hastalıktan korumaktadır. İçerdiği bazı maddelerle kolesterol ve şekeri de dengeleyen nar, kalp sağlığını koruduğu gibi, kanser hücrelerinin de gelişmesini engellemektedir.

 

Nar,  suda eriyen vitaminlerden özellikle yüksek miktarda C vitamini içermekte ve 100 ml nar suyu, yetişkin bir insanın günlük C vitamini gereksiniminin %16’sını karşılamaktadır. C vitamini yanında yine B vitaminlerini, demir, fosfor, sodyum, potasyum, çinko ve magnezyum, pektin denilen diyet lifini de içermektedir.

Antioksidanlar, bizi kanserden ve kronik dejeneratif hastalıklardan koruyan en güçlü silahlardır. Hepimizin kış aylarında taze veya taze sıkılmış olarak yemeyi tercih ettiği nar ve nar çekirdeği, yüksek dozda antioksidanlar içerir. İçerisinde bulunan antioksidanlar sayesinde, göğüs kanseri hücrelerinin üremesine karşı etkili olduğu düşünülmektedir. Son zamanlarda, nar suyunun prostat kanserinin önlenmesinde doğal bir antioksidan olduğu gündeme gelmektedir.

Narın en önemli özelliklerinden biri de özellikle kalbi koruması. Yapılan araştırmalara göre narda, serbest radikallere karşı güçlü etkisi olan çeşitli vitamin, mineral, enzim ve antioksidanlar bulunmaktadır ve bu da özellikle kardiyovasküler hastalıklarla mücadelede önemli bir yere sahiptir. Yine içerisinde bulunan antioksidanlar ve diyet lifi sayesinde kandaki kötü kolesterol dediğimiz LDL kolesterolün düşmesine yardımcı olmaktadır. Kötü kolesterolün damar çeperini delip duvara yerleşmesini ve plakaların, tıkanıklıkların oluşmasını önlemekte, dolayısıyla damar sertliğine karşı koruyucu, damar elastikiyetini artırıcı özelliği de bulunmaktadır. Kan basıncında artışa sebep olan ACE adlı enzim aktivitesini azaltarak kan basıncını düşürücü etki sağlıyor, hipertansiyon hastaları için oldukça faydalı bir etkidir.

 

Bunun yanında yine nar çekirdeğinin antioksidan ve kollajen yapımını uyarıcı etkilerinden ötürü hem cilt kanserinden koruyucu hem de güzellik sırları da bulunmaktadır. Nar çekirdeği yağından yapılan sabun ve cilt bakım ürünleri birçok ülkede oldukça gündemde. Cilt sıkılaştırıcı, kırışıklık giderici ve tazeleyici, pürüzsüz görünüm özellikleri yine nar dikkatimizi çekmektedir.

 

 

Yapılan bir araştırmaya göre nar suyunun karın çevresindeki yağları azaltmada etkili olduğunu belirlenmiştir ve bu araştırmaya göre her gün içilen nar suyunun sadece 1 ay içinde karın çevresindeki yağ hücrelerinin gelişimini yavaşlattığı tespit edilmiştir.

Buna ek olarak düzenli tüketildiğinde antimikrobiyal,antiinflamatuar, antiviral ve beyin hücrelerinde oluşan hasarı önleyici, ishali durdurucu etkileri de bulunmaktadır. Ayrıca detoksifikasyonu sağlayan enzimleri aktivite ederek karaciğerde koruyucu etki yaratmaktadır.

Görüldüğü gibi tüm bu özellikleriyle nar ve taze sıkılmış nar suyu sihirli bir antioksidan kaynağı. İster tek tek  nar tanelerini, ister taze sıkılmış bir su bardağı nar suyunu hem de mevsimindeyken beslenme düzeniniz içerisinde düzenli olarak tüketmeye özen gösterin. Sonuç olarak kış mevsiminde portakal, mandalina ve greyfurt gibi C vitamini içerikli ve antioksidan kaynağı meyvelerin yanı sıra narı da taze şekilde veya suyunu sıkarak tüketmenin son derece önemli olduğunu unutmamak gerekir.

 

 

Besin Tablosu  NAR

(100 gram’da)

Enerji                                78 kalori

Toplam karbonhidrat       16.7 g

Diyet lifi                            2.2 g

Protein                              0.7 g

 

Vitaminler

A vitamini                        7 mcg

C vitamini                        7 mg

E vitamini                        0.2 mg

K vitamini                        10 mcg

Folik Asit                          5 mcg

Niasin                              0.3 mg

 

Mineraller

Potasyum                        290 mg

Kalsiyum                         8 mg

Magnezyum                   3 mg

Fosfor                             17 mg

 

 

DEMET İNCİ AYTAŞ

ÖZEL MANAVGAT SEVGİ HASTANESİ- Beslenme ve Diyet Uzmanı

  • PAYLAŞ
  • İzlenme : 966