• Ana Sayfa
  • »
  • KOLESTEROL YARARLI MI ZARARLI MI?

KOLESTEROL YARARLI MI ZARARLI MI?

Son zamanlarda televizyon kanallarında çıkan kolesterol ile ilgili bilgiler tabi ki bizlerin kafasını karıştırmakta. Gerçekten her gün kolesterol içeriği yüksek tere yağ, et, yumurta gibi besinleri doyasıya yemek sağlığımız için zararlı mı yararlı mı; kal

KOLESTEROL NEDİR?

Kolesterol, karaciğer tarafından üretilen mumsu yapıda bir maddedir. Vücudumuzdaki yağlar tarafından yapılır, hücre duvarı yapımında ve bazı hormon ile dokuların formunda görev alır. Sebze, meyve ve tahıllar kolesterol içermezlerken, yumurta sarısı, et, tavuk, deniz ürünleri, süt ve süt ürünleri gibi hayvansal besinler kolesterol içerir.

KOLESTEROL NEDEN VÜCUDUMUZ İÇİN ÖNEMLİDİR?

Kan kolesterol düzeyindeki değişiklikler kalp hastalığının oluşmasında önemli rol oynamaktadır. Kandaki kolesterolün yüksek olması, kalp hastalıklarına yakalanmanızdaki faktörlerden en önemlisidir. Yüksek kolesterol düzeyine sahip olan bireylerde kalp hastalığı gelişeceğini ve kalp krizi riski artacağını söyleyen İNCİ, Amerika’da kadın ve erkeklerin ölüm nedenlerinin başında kalp hastalıkları olduğunu ve bunun genetik faktörlerin yanında yüksek oranda kolesterol içeren et, yumurta, tere yağ gibi besinlerin çok fazla tüketiminden kaynaklandığını, ayrıca bu durumun Türkiye için de geçerli olduğunu vurguladı. Kolesterol vücut fonksiyonları için gerekli olmakla beraber yüksek oranda alınması vücut için zararlı hale gelmektedir. Bu nedenle kolesterol içeriği yüksek olan besinlerin tüketim miktarlarına dikkat edilmelidir.

KAN KOLESTEROL DÜZEYİNİ DÜŞÜRMEK İÇİN “YAŞAM BOYU İYİLEŞTİRİCİ DEĞİŞİKLİK”

1.       YAŞAM BOYU İYİLEŞTİRİCİ DİYET:

Bu diyetin anlamı öğünlerinizde daha az doymuş yağ ve diyet kolesterolü tüketmek demektir. Bu diyeti planlarken günde 200 mg’ın altında kolesterol, toplam enerjinin de %7’nin altında doymuş yağ içermesine dikkat etmek gerekir. Diyeti uygularken en önemli iki nokta, ya sağlığınıza uygun kiloda bulunmak ya da kilo almaktan korunmaktır. Kolesterol içeriği yüksek et ve et ürünleri, yumurta, tere yağ miktarını sınırlandırmak, süt ve süt ürünlerinde az yağlı olanlarını tüketmek gerekir.

 

2.       VÜCUT AĞIRLIĞI DENETİMİ:

Eğer bel/kalça oranınız artmışsa ve kilo fazlalığınız varsa, biyokimyasal değerlendirmenizde düşük HDL kolesterol ve trigliserit düzeyiniz de düşük ise kilo vermeniz LDL kolesterolünüzün düşmesine yardımcı olmaktadır.

 

3.       FİZİKSEL  AKTİVİTE :

Her gün en az 30 dakika fiziksel aktivite yapmak gerekmektedir. Yapacağınız fiziksel aktivitenin türü ne olursa olsun iyi kolesterol düzeyinde artma, kötü kolesterol düzeyinde azalmasına yardımcı olmaktadır.

 

AİLENİZİN KOLESTEROL SEVİYESİNİ DÜŞÜRMEK İÇİN 10 YOL

1.       Ailenizin kolesterol seviyesini kontrol ettirin.

2.       Yaşınıza uygun bir şekilde yüksek kolesterol seviyeleri ve sonuçları hakkında bilgi edinin. Uygulanması gereken diyeti bir hastalık için yapılan tedavi olarak görmeyin.

3.       Yemekleri planlayın ve ne yediğinize dikkat edin.

4.       Sağlıksız doymuş yağ alımınızı azaltmak ve kolesterol seviyenizi sınırlamak için mutlaka besin etiketlerini okuma alışkanlığı geliştirin. Diyetteki yağ alımı %30 ile sağlıklı doymuş yağ alımı ise %10 veya daha az olarak tavsiye edilmektedir.

5.       Düşük yağ ve kolesterol içeren meyve, çiğ sebze, sade patlamış mısır, yağsız yoğurt gibi sağlıklı atıştırmalıkları tüketin.

6.       Kırmızı et tercihlerinizi balık, tavuk, hindi, fasulye, mercimek gibi diğer ürünlerle değiştirin.

7.       Tereyağı gibi doymuş ve trans yağ içeriği yüksek yağlardan uzak durun, bitkisel sıvı yağları tercih edin.

8.       Hamur işi tüketimlerinizi mutlaka azaltın. Şeker içeriği yüksek olan meyveli veya gazlı içecekleri tüketmekten kaçının. Çünkü fazla şeker alımı yağ depolarında artışa neden olabilir.

9.       Dışarıda yemek yerken sağlıklı öğün tercihlerinde bulunun.

10.   Mutlaka egzersiz yapın. Egzersiz kandaki iyi kolesterol seviyesini yükseltmeye ve vücut için yarar sağlamaya yardımcı olur.

 

 

 

 

 

  • PAYLAŞ
  • İzlenme : 555