Diyetisyen Gündoğ’dan Ramazan önerileri

Diyetisyen Gündoğ’dan Ramazan önerileri
Manavgat Özel Sevgi Hastanesi, diyetisyen kadrosunu genişleterek, Diyetisyen Işıl Gündoğ’u kadroya dahil etti. 18.06.2015 16:57

Diyetisyen Işıl Gündoğ, Ramazan aylarının gelmesi nedeniyle, rahat oruç  tutmamızı sağlayacak önerilerini bizlerle paylaştı. İşte Manavgat Özel Sevgi Hastanesi diyetisyen kadrosuna yeni dahil olan Işıl Gündoğ’un Ramazan önerileri:

 

“Ramazanda dinimizin gereklerini yerine getirirken beslenmemizde yapabileceğimiz bir takım düzenlemelerle rahat oruç tutmayı ve oruç tutmanın sağlığımız üzerindeki olumsuz etkilerini engelleyebiliriz. Oruç tutmak genel olarak değerlendirildiğinde organların dinlenmesini sağlamaktadır. Ancak uzun süreli açlık sonrasında kan şekerinin düşmesi ve özellikle yaz aylarında susuzluk sonucunda oluşabilecek halsizlik, baş ağrısı, konsantrasyon bozukluğu, dikkatsizlik ve sinirlilik durumu ile sık karşılaşılmaktadır. Bu dönemde hareketlerin kısıtlanması, yemek yeme süresinin kısalığı ve iftardan sahura kadar olan sürede öğün sayısının azlığı da metabolizmada yavaşlamalara neden olarak ramazan ayında ve sonrasında kolay kilo alınmasına yol açmaktadır. Ayrıca uzun süreli açlık ve susuzluk sonrası aşırı yeme nedeniyle başta sindirim problemleri olmak üzere bazı sorunlarla da sık karşılaşılmaktadır.

 Tüm bu sorunların engellenmesi ve rahat oruç tutmamızı sağlayacak bazı öneriler;

1. Ramazan öncesinde vücudumuzdaki su oranının yüksek olmasını sağlamalıyız. Sıcak yaz aylarından ötürü vücudun susuz olarak ramazana başlaması tehlikeyi artırmaktadır. Vücudun su oranının anlaşılmasındaki en kolay yöntem idrar rengidir. İdrar renginin çok açık sarı veya renksiz olması su miktarının yeterli olduğunun göstergesidir. Günde en az 2-2.5lt su tüketilmelidir.

2. İftarda öncelikle yavaş yavaş 2  bardak ılık su içmeliyiz. Çünkü havaların sıcak olmasına rağmen soğuk su içtiğimizde üstüne sıcak besin aldığımızda midede hazımsızlık,yanma,gaz problemleri oluşabilir. Su içtikten sonra hurma ile devam edilmeli ve sonrasında çorba tüketerek uzun süre açlık üstüne çok ağır olmayan yiyecekle sindirimimizi rahatlatmalıyız.

3. Orucumuzu belirtilen  yiyecek ve içeceklerle açtıktan sonra sindirim sistemimize çok yüklenmemek için beslenmemize yarım saat kadar ara vermemiz, bu arada dinlenmemiz veya zaman geçirmemiz çok yararlı olacaktır.

4. Orucumuzu açtıktan ve bir süre bekledikten sonra örnek pişirme yöntemleriyle pişirilmiş  yemeğimizi yanında salatayla birlikte tüketebiliriz. Ana yemekle birlikte pilav-makarna-erişte-bulgur pilavı gibi tahıl ürünlerinden de çok aşırıya kaçmadan tüketebiliriz.

5. Ana yemeğin sonrasında yatmamıza az zaman kaldığı için her saat başı su oranı yüksek meyve, süt, ayran gibi yiyecek ve içecekleri tercih etmeliyiz.

6. Başta yapılan en büyük yanlışlardan biri de sahura kalkmamaktır veya sahurda yalnızca su içilmesidir. Muhakkak sahura kalkmalıyız. Sahurda proteinden zengin peynir, yumurta, süt gibi kahvaltılık yiyecek ve içecekleri tüketebiliriz. Çok ağır ve yağlı olmayan yiyecekleri tercih etmeliyiz.Ayrıca tok tutması için badem,ceviz gibi kuruyemişleri yanında sindirim sistemine yarar sağlayacak olan kuru kayısı ile tüketebiliriz.

7. Bol su ve su içeriği yüksek yiyecekleri iftardan sahura kadar olan sürede bol bol tüketmeli ve sahurda yatarken idrar rengimizin çok açık sarı veya renksiz olduğundan emin olmalıyız.

8. Eğer tuz kısıtlaması gereken bir durumumuz yoksa günde 1 maden suyu tüketmek hem su hem de terle kaybedilen potasyum,magnezyum gibi mineralleri karşılamak açısından destek olmaktadır.

9. Tatlı yemek istediğimizde ağır, şerbetli hamur tatlıları yerine sütlü tatlıları, dondurma ve meyve tatlılarını tercih edebiliriz. İftar yemeğinden sonra yapılacak kısa yürüyüşler sindirime yardımcı olmakla birlikte kilo kontrolü ve sağlıklı yaşam için mutlaka yapılması gerekenler arasındadır.
10. İftar üç öğüne bölünerek yenmeli, zaten 16 saat aç duran mideye bir anda yüklenmemeliyiz.
11. Ekmek seçimini beyaz ekmek yerine tam buğdaylı ekmek tercih ederek kan şekerimizin uzun sürede yükselmesini sağlamalıyız.”

 

Haber- Foto: Duygu DOĞAN 


Etiketler: 1

Diğer SAĞLIK haberleri

  • PAYLAŞ

Yorum yapabilmek için giriş yapmanız gerekmektedir